Rattfylleri låg bakom drygt en femtedel av trafikolyckorna på allmän väg år 2018, enligt Statistikcentralen. I Finland gör en motorfordonsförare sig skyldig till rattfylleri om alkoholhalten i blodet är 0,5 promille eller mer. Årligen kommer ca 18 000 fall av rattfylleri till polisens kännedom, och en majoritet av finländarna anger sig vara rädda för rattfyllerister i trafiken, enligt Trafikskyddet.

Enligt finländska folkhälsovetare innebär redan en alkoholpromillehalt under 0,25 att precisionen och reaktionshastigheten börjar försämras, medan 0,5 promille innebär ytterligare försämrad prestationsförmåga samt försämrat omdöme och klumpighet. Promillehalten till sjöss är i Finland 1,0, och med en så hög promillehalt har personer med normal alkoholtolerans svårt att kontrollera sina rörelser, och har bristande körförmåga. Personer med lägre alkoholtolerans blir så pass påverkade att de har svårt att ens stå på benen vid en promillehalt på 1,0.

I Sverige har man sett en positiv effekt då promillegränsen på land och till sjöss sänktes till 0,2. Uppföljningsundersökningar visade att antalet trafikolyckor och dödsolyckor minskade, och att förarna körde alkoholpåverkade mer sällan och de som åkte fast hade en lägre alkoholhalt än tidigare. Också i andra länder som genomfört motsvarande sänkning, bl.a. Norge, har en förbättring av trafiksäkerheten setts.

Med beaktande av de risker som våra relativt höga promillegränser medför, och med beaktande av de goda resultat man sett i andra länder efter en sänkning av promillegränserna, önskar vi att det bland de blivande riksdagsledamöterna finns vilja att jobba för en förbättrad trafiksäkerhet genom en sänkning av promillegränserna till 0,2. Redan i riksdagen år 1981 betonades att man inte borde köra fordon efter att ha förtärt ens lite alkohol. Det börjar vara hög tid att skrida från ord till handling, speciellt eftersom vi numera har ytterligare ett problem som äventyrar trafiksäkerheten, nämligen rattfyllerister som är påverkade av andra rusmedel än alkohol.

Kontakt:
Anna-Maria Furu, trafikinstruktör vid Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik