Eos

Alla barn i klass tre får en Eostidning

Satsa litet extra krut på att hjälpa ditt barn att läsa och att hitta läsglädje nu när hösten kommer.

Barntidningen Eos delar i samarbete med skolorna ut en Eostidning till alla treor i svenska skolor i september. Eostidningen delas ut med hjälp av bidrag från Svenska folkskolans vänner (SFV).

- Vi vill på det här sättet visa att det finns en egen tidning för barn i Svenskfinland. Eos har under 127 år inspirerat barn att läsa, säger redaktör Susan Sandberg-Ek.

- Treorna kan nu i lugn och ro bekanta sig med Eos hemma med familjen och har sedan möjlighet att beställa sex nummer till under skolåret.

- SFV är gärna med och möjliggör Eostidningens storspridning. Vi hoppas att tidningen väcker läsglädjen hos många barn och att fler skulle få upp ögonen för tidningen, som på ett målgruppsanpassat sätt tar upp viktiga samhällsaktuella teman från hela Svenskfinland, säger Anna-Karin Öhman som är sektorsansvarig för fri bildning på SFV.

Eos samarbetar också under skolåret med läsambassadörerna som kommer att ge tips om läsning.

- Läs själv och hjälp dina barn att hitta läsglädjen, säger läsambassadör Amanda Audas-Kass.

En tryckt tidning är oftast ett tryggt alternativ. På internet kan man inte alltid veta vilka texter som barn råkar läsa. Tidningen är också bra för att öva på korta texter och det kan vara lättare att ta sig an än en hel bok.

- Det är ju så mysigt att läsa på hösten, säger Amanda.

- Du som förälder kan skapa mys kring läsningen. Tänk dig tända ljus, läslampa, filtar och soffkuddar.

- Vi vet att många barn tyvärr går ner i läsförmåga under sommaren. Satsa i höst litet extra krut på att hjälp ditt barn att läsa och att hitta läsglädje och se till att det finns böcker och tidningar hemma.

En videointervju med Amanda Audas-Kass finns på Eoswebben.

Eos öppnar också ett samarbete med Finlands svenska 4H, där medlemmarna kommer att få en rabatt när de prenumererar på tidningen. 4H kommer naturligtvis också att synas i Eos under skolåret.

- - - - -

Sussi Sandberg-Ek, Eosredaktör