Det är lätt att trivas i en ny fräsch skola
På Axåkers skola i Pedersöre jobbar vi med skoltrivsel varje dag Alfred, Lukas, Ivar, Emma, Hannes och Melwin gillar sin nya fräscha skola. Här …
– Man är glad då man kommer till skolan, säger Emma och Ivar.
Alfred Edfeldt, Lukas Storbjörk, Ivar Widjeskog, Emma Virkama, Hannes Joskit och Melwin Södergård går i årskurs tre i Axåkers skola i Bennäs i Pedersöre. De fick börja i en helt nybyggd skola i höst.
– Det känns att skolan är ny. Det doftar gott och varje möbel är ny, säger eleverna.
– Vår tidigare skola hade dålig luft, allt var slitet och det var trångt
Eleverna tycker att skolmiljön gör stor skillnad.
– Det känns som om det är högt i tak och mycket luft. Man kan andas utan att få huvudvärk, säger Melvin och Alfred.
– Ljudet är också annorlunda i klassen fast vi är så många som 23 stycken, säger Lucas och Hannes.
– Det är nog stor skillnad då vi har lektioner hela dagen.
Hur känns det med nya klasskompisar då flera skolor slagits ihop till en större skola?
Eleverna berättar att de träffat varandra flera gånger förra våren och haft gemensamma lekar och utfärder.
– En del av oss känner varandra från förr eller sen dagis, så det har gått lätt, säger Lukas.
De har jobbat med samarbetsövningar och hur man skapar bra vardag i skolan. Eos har fått flera tips från hela klassen som du kan läsa på sidan 8.
Hur är det med vänskap och utanförskap på nätet och på chattar?
Nästan alla i gruppen använder telefonen mest till att se på youtube eller att spela spel.
– Klart att vi skickar meddelanden men ingen chattar särskilt mycket, säger Melwin och Alfred.
– Ibland skickar vi you- tubeklipp till varandra.
Någon har fått läskiga skräckfilmsklipp och det är inte så roligt.
Eleverna berättar att det är vanligt att man säger fula ord och arga saker sägs då man spelar tillsammans. Men utanförskap och mobbning har de inte märkt.
– Vi vet ju att man inte får skicka foton och filmklipp utan lov, säger Emma och Hannes. Det är förbjudet att sprida sånt.
Men nog har det hänt i skolan vet eleverna.
Därför tycker de att det är bra att man talar om det.
Eleverna gillar att se på klipp på youtube och att spela såklart. De söker också mycket info via olika sökmotorer.
Eleverna vet att de ska säga åt läraren eller föräldrarna om det händer något.
– Det går ju att blocka otrevliga typer, säger Ivar.
Skärmtiden diskuteras alltid i gruppen. De flesta eleverna har mellan 30 minuter och en timme skärmtid på vardagar. På helgerna är det lite längre.
Alla i klassen har inte en egen telefon. Då får de låna föräldrarnas telefon för att spela och kolla youtube.
Om man är på skärmen för länge är det inte så bra. Vi kom snabbt på flera symptom som att man blir trött i ögonen, får huvudvärk, varmt, man blir trött och vill sova, hängig och ibland kan man till och med bli rädd.
Eleverna har sett reklam på youtube och då de spelar. Oftast är det reklam för andra spel eller energi-drycker.
– Det finns mycket reklam för olika energidrycker, säger Hannes.
– Vi vet ju att energi-drycker inte är bra för barn, säger Hannes och Ivar och de andra håller med.
Men man blir lockad av reklamen – det blir man, säger de.
Reklam för snus eller tobak har de inte sett men någon har sett reklam för öl.
I skolan har de nog pratat lite om rusmedel men inte så mycket som de minns.
– Vi vill nog prata mera och lära oss om hur det skadar kroppen och varför det inte är bra.
Elevernas lärare Nina Wikström lovar att de ska läsa Eos och diskutera.
– Där finns både en artikel och frågor om energidrycker och så ska vi se på Eosvideon om skärmtid och diskutera.
– Det är bra att det finns material som man genast kan använda i klassen, säger Nina Wikström.
Text och foto:
Susan Sandberg-Ek