Så skapar vi god klassanda
Idéer från skolor i hela Svenskfinland om hur man skapar en god klassanda.
Vi håller på med ”bucket filling” i klassen. Alla går omkring och bär på en osynlig hink. Genom att säga vänliga ord till varann och göra trevliga saker så fyller vi varandras hinkar. Samtidigt känns det gott för oss själva och då fyller vi också våra egna hinkar. Varje vecka har vi tre olika påståenden som vi försöker tänka på. Denna vecka har vi: du är en bra kompis, du kan kompromissa, du kan lyssna på andra.
Gör saker som gör andra glada:
– Säg vänliga saker.
– Fråga hur den andra mår och lyssna när han/hon svarar.
– Säg förlåt – och mena det på riktigt.
– Ge förlåtelse – och mena det på riktigt.
– Ge tillbaka det du lånat, ta inte andras saker.
– Trösta den som gråter.
– Lämna ingen ensam.
– Berätta inte andras hemligheter vidare.
Alla ska ha rätt att vara den man är och man ska låta andra vara sig själva. Då får alla en trevlig klass och läraren blir också trevlig.
Alla ska vara vänner och vara snälla mot andra. Gyllene regeln: Allt som du vill att andra ska göra för dig, det ska du göra för andra.
Vi vill vara snälla och vänliga med varandra. För att det ska lyckas har vi en påminnelseskylt på dörren. Tänk innan du talar!
Vi ger arbetsro. Därför har vi olika nivåskyltar på tavlan, så man vet vilken ljudnivå man ska använda just då.
Veckans ordningselever. De inleder varje skoldag med att säga datum och namnsdagar och de hjälper läraren med olika saker.
Man ska kunna samarbeta med varandra fast man inte är kompisar.
Man hjälper den som behöver hjälp.
Vi har aktiva pauser (brain breaks) varje dag där både elever och lärare deltar.
Då vi samarbetar lottar vi paren med memorykort, och alla blir automatiskt vana att jobba med alla.
Vi är noga med att se varandra i ögonen och hälsa ”Go morron” varje dag.
Vi dansar just dance waka waka varje fredag.
Samarbetslekar och dramapedagogik. Vi har lekt till exempel mormors nycklar, knuten, känslomemory, mattespel och hänga gubbe.
I slutet av dagen tar vi fram en frågebok (quiz bok) med roliga och lärorika frågor. Eleverna svarar på frågorna och med rätt svar får de klä på sig och åka hem. Vi lär oss något nytt utöver det vanliga skolarbetet, minskar kön i farstun och alla får vara först med att gå ut nångång. När de fem sista är kvar får alla gå för att inte nån ska bli sist. Funkar jättebra!
Man ska kunna samarbeta med varandra fast man inte är kompisar.
Vi sprider det goda genom att göra gott för varann: hjälpa där det behövs, säga hej, trösta varann, lyssna på varann, öppna dörren då någon behöver det, med mera. När vi sprider goda gärningar så kommer det till slut tillbaka till oss själva. Idéen till det här har vi fått från filmen Lifewest: Kindness boomerang. Finns på youtube. Vi märker att det fungerar.
Vid högläsning utmanar vi varandra att läsa med olika röster, som uttrycker till exempel en känsla.
Belöningsburken samlar pärlor efter att klassen tillsammans jobbat bra utifrån reglerna.
Vi skapar klassens trivselregler tillsammans och ”skriver under” kontraktet med allas fingeravtryck på ett träd. Trädet är ett fint inslag i klassen och påminner om vad vi kommit överens om.
Vi slumpar par/grupper med hjälp av glasspinnar.
Trivselpussel. Ett pussel med regler som klassen själv har arbetat ihop och finns synligt i klassrummet.
Matkön byter varje dag. Den som i dag var först i matkön går sist i morgon. Alla får på det sättet vara först i matkön med jämna mellanrum och ingen behöver känna att de alltid måste gå sist.
Man hjälper den som behöver hjälp.
Vi har ibland ”hemliga kompisar”. Då finns det en person i klassen som under en veckas tid har dig som hemlig vän och du vet att någon bryr sig extra mycket om dig just den här veckan. Den hemliga kompisen säger kanske hej på morgonen, hjälper dig med att hitta nån sak som är försvunnen, leker med dig på rasten, ser till att du har det bra.
Vi lär oss ord i varandras olika språk och traditioner i varandras hemländer.
Vi säger hej, tack, varsågod och så vidare till varandra.
Vi övar kontinuerligt på avslappning i klassen.
Veckoutmaningar: göra goda gärningar.
Jobba med styrkor. Vi har jobbat med styrkor på olika sätt, med styrkekort och skattkistor som vi gjort av våra styrkor.
Vi deltar i Karl Fazers snällhetsutmaning! Inuti omslaget till Fazers Blå mjölkchokladplatta finns idéer till snälla gärningar som man kan göra. Uppmaningarna är skrivna både på svenska, finska och engelska så vi förbättrar samtidigt våra språkkunskaper.
Vi byter sittplatser i klassen tillräckligt ofta för att skapa trivsel. På samma sätt lär man sig att jobba med alla och komma bättre överens.
Tack till alla skolor som bidragit med tips!
Bennäs skola, åk 6
Karvsor skola, åk 2
Katarinaskolan, klass 3a och 3b
Kvevlax lärcenter, klass 3a
Lappfjärd skola, klass 6b
Lemlands skola, förberedelseklassen för nyanlända elever
Pyttis svenska skola, åk 3 och 4
Solf skola, klass 3a
Sunds skola, åk 5-6
Villa skola, klass 4b