Vad har du gjort på skärmen i dag?

Föräldrar diskuterar skärmlivets för- och nackdelar

Thomas Sundell och Albin Sundell, Jonas Björk och Rocky Björk, Katja Turpeinen och Betha Turpeinen och Kirsi Tåg och Melea Tåg.

Tycker du skärmarna hjälper oss eller stjälper oss? Jag, Katja Turpeinen, har pratat med tre föräldrar i Gerby, Vasa, som alla har barn i lågstadieålder, om hur de resonerar kring skärmtid. Jonas Björk, Kirsi Tåg, Thomas Sundell och jag sätter oss ner vid köksbordet och funderar på våra barns skärmbeteende och alla regler kring det. Samtidigt pratar våra spelglada barn med Eosredaktör Sussi Sandberg-Ek i spelsoffan, för att de ska få dela sin syn på temat.
Se artikeln med barnen här bredvid.

– Alla andra har mycket mera skärmtid än jag!
Det påståendet har du väl hört förut? Men hur ska vi möta våra barns skärmönskemål, hålla en trevlig atmosfär kring skärmandet och hjälpa dem använda skärmarna på rätt sätt?
Jag känner tröst då Mikko Meriläinen, som har doktorerat på ungdomars spelande, säger att både spelfostran och spelande är komplicerade helheter och om vi accepterar det faktumet har vi redan en bra utgångspunkt. Men var ska vi börja då? Experterna säger att vi kan börja med att visa genuint engagemang för barnens digitala intresse.
Begreppet skärmtid innehåller så många olika aktiviteter, vissa mera okej än andra. Alla spel är inte automatiskt av ondo eller alla videor onödiga. Thomas Sundell och hans son Albin har dagligen pratstunder om vad Albin gjort på skärmen.
– Hos oss är det viktigt att diskutera vad Albin gör på nätet så jag brukar fråga: Vad har du gjort? Vem har du träffat? Vad har du byggt? Det är en del av barnens verklighet och vardag och man kan också prata om de upplevelserna, säger Thomas Sundell.
Thomas och Albin funderar också på vilka sorters spel som är kreativa eller lärorika och vilka som inte är det.
– Vi har inte så mycket negativa diskussioner kring spel. Vi är oftast överens om vad som är bra. Spel där man inte gör nåt strategiskt eller behöver använda hjärnan uppmuntrar vi inte. Att bara trycka på en knapp och skjuta är inte att spela nåt vettigt, säger Thomas Sundell.

Sociala medier kan vara värre och farligare än spel
Det finns mycket annat än spel som barnen gärna fördriver tiden med på sina skärmar. Av de fyra familjer som träffades här hade alla barnen WhatsApp i bruk. Det är kanske den första formen av sociala medier vi går med på att barnen har. Jonas Björk påminner om att det krävs onlinefostran i samband med WhatsApp.
– Då Rocky fick WhatsApp märkte vi att det blev svårt bland kompisarna att förstå vad man får och inte får göra på sociala medier för att inte såra andra. Vi har pratat om hur man är en god kompis på nätet för det förekommer mobbning och gruppbildningar där som inte är trevliga. Jag tycker faktiskt sociala medier är värre och farligare än spelen, säger Jonas Björk.
Kirsi Tågs dotter Melea använder WhatsApp och Kirsi håller med om att vi vuxna måste lära barnen hur man beter sig där.
– Det är till exempel svårt att få alla nyanser rätt i ett kort meddelande på WhatsApp. Om man sätter punkt på fel ställe kan det uppfattas som att man är sur eller arg. Det blir så jättelätt missförstånd och nån kan känna sig sårad utan att det var avsiktligt. Om man har ett viktigt ärende är det säkrare att ringa i stället för att texta, säger Kirsi Tåg.


Familjemys

Hemma hos Sundells tycker alla om dataspel och de spelar tillsammans. Albin, hans storasyster, pappa och mamma spelar Minecraft och gör det till en familjeaktivitet. Det där låter väl skönt, tycker jag. Då skulle man kunna ha mera gemenskap, förståelse och kanske mindre gräl. Men tyvärr fungerar det inte hos såna som oss eftersom ingendera föräldern vill spela efter att vi suttit hela jobbdagen framför datorn. Så i vårt fall fortsätter vi begränsa barnens skärmtid med hjälp av Family Link appen och jagar vidare efter den perfekta familjeaktiviteten som inte inbegriper en skärm.
Hos familjen Björk har man också nytta av Family Link, det fungerar bra och då kan barnen själv lära sig använda den tiden som de önskar. Rocky spelar helst av allt Fortnite, ett överlevnadsspel, som går ut på att röra sig runt på kartan och skjuta andra innan de skjuter dig.
– Vi hade ganska bra balans gällande skärmtid ända tills Fortnite kom in i huset. Det spelet gjorde läget kaotiskt och det blev mera gräl, säger Jonas Björk.
Läget krävde en digi-fasta i några dagar för att låta knallarna tystna. Sen hittade de ett nytt system: måndag till torsdag får man spela. Helgerna är spelfria. På veckosluten gör Björkarna andra saker tillsammans, som att åka till simhallen. Just nu fungerar det här bra, tycker Jonas:
– Till och med barnen har erkänt att de är på bättre humör då de har mindre skärmtid, säger Jonas Björk.

I Sundells familj tar de fram brädspelen när datorerna släcks ner. Tomas berättar att de har hela 180 olika brädspel att välja mellan. En sak är otroligt viktig, tycker Tomas:
Det går inte att spela Afrikas Stjärna i all evighet. Man måste uppdatera spelen vartefter barnen blir äldre, annars tappar de intresset. Afrikas Stjärna och liknande spel är okej för småbarn, men där handlar ens framgång bara om tur. Ett bra familjespel kräver problemlösning och kreativitet, då blir det roligt för alla.
Kirsi Tåg har tre döttrar varav Melea 9 år är yngst. Melea trivs på sin Ipad med spel som Toca World Life där hon pysslar om sin Toca World. Kirsi tycker det är roligt när barnen kommer fram och visar vad de byggt eller skapat i sin spelvärld.
– Tänk vad de kan, jag vet inte om jag skulle kunna bygga på det sättet.
Som så många andra spel är Toca World gratis att ladda ner, men sen lockas man att handla tilläggssaker som man måste köpa med nån vuxens kreditkort.

– Melea vill gärna sätta sina pengar på nån ny ”värld” i ett spel och jag tycker att barnen delvis själva ska få bestämma vad de sätter sin veckopeng på, säger Kirsi Tåg.


Videor på nätet
Många barn älskar att googla fram roliga videor. Vi fyra föräldrar som har träffats för den här pratstunden har barn med olika intressen, vi har olika regler och förhåller oss olika till barnens spelande, men en sak är vi rörande eniga om: konstiga videos på Tiktok och Youtube är bottennappet. De är oftast så meningslösa och gör barnen helt virriga.
Men också med de här kanalerna finns det positiva saker. Om man gör videor själv så tränar man upp sina mediafärdigheter och om man tittar på videor på främmande språk så kan man lära sig andra språk och fakta om andra kulturer.

Text: Katja Turpeinen
Foto: Susan Sandberg-Ek

Tips för föräldrar till spelande barn (EHYT):
e Var intresserad av ditt barns spelhobby
e Tala om spel
e Kontrollera åldersgränser
e Ingrip vid behov
e Uppmuntra även till andra hobbyer
e Klargör regler för spelrelaterade köp

De flesta skolbarn spelar digitala spel.

Enligt undersökningen Spelarbarometern 2018 spelar 70 % av landets 10–19-åringar en gång i veckan eller oftare och över 50 % spelar dagligen. Det är bara 2,3 % av åldersgruppen som inte spelar alls.

TIPS PÅ ROLIGA BRÄDSPEL
Carcassone
Catan
Ticket to Ride (Menolippu)

Dela